România, o țară plină de vechituri: cât de demodate sunt mașinile românilor

de: Andrei Tilimpea
18 01. 2023

Cel mai nou raport privind starea parcului auto din Uniunea Europeană subliniază poziția dificilă pe care o are nivelul de mobilitate motorizată al populației din România, precum și gradul ridicat de învechire pe care îl are parcul auto de la noi.

România avea, la 31 decembrie 2021, 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori, fiind singura țară cu un nivel sub pragul de 400 al acestui indicator, conform Profit.ro.

În anii 2007 – 2008, după intrarea României în UE, Polonia și România aveau o piață auto apropiată, însă eliminarea restricțiilor privind importul de mașini rulate a schimbat radical situația, iar Polonia a ajuns astăzi una dintre cele mai mari piețe auto din Europa, în timp ce România a rămas pe locul 17, arată sursa citată.

Ce arată datele ACEA

În același timp raportul celor de la ACEA este destul de clar în ceea ce privește atât mărimea flotei de mașini, cât și media de vârstă a parcului auto la nivel european.

Mărimea flotei de mașini

În 2021, flota de autoturisme din UE a crescut cu 1,2% față de 2020, cu aproape 250 de milioane de mașini pe șosea în total. Cu excepția Sloveniei (-4,1%), toate țările UE și-au extins parcul auto, cea mai mare creștere fiind înregistrată în Slovacia (+8,2%).

29,5 milioane de autoutilitare sunt în circulație pe întreg teritoriul Uniunii Europene, dintre care jumătate se găsesc în trei țări: Franța (6,3 milioane de autoutilitare), Italia (4,3 milioane) și Spania (3,9 milioane).

Pe drumurile UE sunt peste 6,4 milioane de vehicule comerciale medii și grele, în creștere cu 3,2% față de 2020. Cu peste 1,2 milioane de camioane, Polonia are de departe cea mai mare flotă de camioane.

714.008 de autobuze sunt în funcțiune în întreaga Uniune Europeană, dintre care aproape jumătate pot fi găsite doar în trei țări: Polonia (126.547), Italia (100.199) și Franța.

Media de vârstă

Mașinile din UE au acum în medie 12 ani. Grecia și Estonia au cele mai vechi flote auto, cu vehicule de 17 ani. Cele mai noi mașini pot fi găsite în Luxemburg (7,6 ani)

Vârsta medie a vehiculelor utilitare ușoare în UE este de 12 ani. Dintre cele patru piețe majore ale UE, Italia are cea mai veche flotă de furgonete (14 ani), urmată îndeaproape de Spania (13,6 ani).

Camioanele au în medie 14,2 ani în Uniunea Europeană. Cu o vârstă medie de 22,7 ani, Grecia are cea mai veche flotă de camioane, în timp ce cele mai noi se găsesc în Austria (6,6 ani) și Danemarca (7,5 ani).

Autobuzele de pe drumurile UE au în medie 12,7 ani. În vârstă de peste 20 de ani, autobuzele românești sunt cele mai vechi din regiune. Doar opt țări din Uniunea Europeană au o flotă de autobuze care are mai puțin de 10 ani